brughagedis.nl

Deze blog gaat over mezelf en mijn bezigheden



Bibliotheek onderwijs

27 March, 2008 (21:41) | Bibliotheek, Onderwijs | By: brughagedis

Deze week kregen we weer een verzoek om in juni een bibliotheek instructie aan Bachelor Informatica studenten te geven net als in voorgaande jaren. Hoewel we dit meestal gezamenlijk doen, wordt ik daar toch altijd een beetje nerveus van. Mijn naaste collega’s weten dat ik daar vaak zelfs ERG zenuwachtig van wordt. Nu lijkt juni nog comfortabel ver weg, maar vandaag kwam er nog zo’n verzoek voor Bachelor Biologie studenten al over twee weken. Dus moeten we beginnen met de voorbereiding. In de loop der jaren hebben we een soort standaard programma ontwikkeld dat bestaat uit een korte introductie van de bibliotheek, een demonstratie van de elektronische bibliotheek en een presentatie over zoeken in  vakspecifieke bestanden. Als het meezit vertelt de docent ook nog wat over zijn ervaringen met publiceren en alles wat er komt kijken bij de gang van een poster op een congres tot een peer reviewed artikel in een officieel tijdschrift. Na elk onderdeel laten we meestal  opdrachten doen die afgestemd zijn op het betreffende vakgebied.

Dit jaar wil ik proberen om ook de dingen uit de cursus die ik in november in Wageningen heb gevolgd erbij te betrekken. Wat ik daar vooral goed vond was het actuele overzicht dat gegeven werd van de verschillende mogelijkheden en technieken waarmee je kunt zoeken in allerlei bestanden van heel klassieke zoals INSPEC of Dialog, tot moderne als Web of Science en Google. Het zou mooi zijn als we ook een dergelijk overzicht kunnen geven, maar de tijd is natuurlijk veel meer beperkt. Bovendien moeten i.i.g. de Digitale bibliotheek, Web of Science en EndNote aan bod komen.  Hierbij kan ook Scopus aangestipt worden, maar de vraag is of dat voor studenten erg relevant is. Een leuke opdracht bestond er ook uit dat we allemaal in Dialog met eigen zoektermen naar informatie over behandeling van alcoholmisbruik door bij jongeren moesten zoeken, waarbij de resulaten klassikaal op een bord werden geanalyseerd. Iets dergelijks lijkt me ook goed met studenten te doen.

Het pollen heeft ook in te onderwijs zijn intrede gedaan. Sinds vorig jaar is in een aantal zalen het IVS-systeem (Interactive Voting System) geïnstalleerd waarbij de docent  tijdens het geven van het college de studenten met behulp van stemboxjes kan vragen een multiple choice vraag te beantwoorden. De resultaten worden met een druk op de knop zichtbaar. Zo kun je in real time bekijken hoe effectief je uitleg is geweest. Vorig jaar bleek het te kort dag om nog te gebruiken, maar dit jaar krijgen we er misschien mee te maken. Zo’n systeem is natuurlijk altijd even leuk totdat het nieuwtje eraf is en dan wordt het misschien wel irritant. Leuk vinden studenten het meestal ook als je live demonstreert hoe ze MSN kunnen gebruiken voor vragen aan de bibliotheek.

Voor het maken van de opdrachten hebben we al met allerlei varianten geëxperimenteerd, van volledig voorgeprogrammeerde instructie tot het klassikaal doen van een opdracht vanaf het bord, maar de ideale vorm is nog niet gevonden. Vorig jaar hebben we  o.a. een competitie gedaan waarbij de winnaars aan het eind een kleine prijs kregen. Dat verhoogde de inzet wel enigszins, maar het meest effectief leek toch een traditioneel uurtje aan opdrachten werken waarbij de docent iedereen op de huid zat en aan het eind een gedegen nabespreking hield waarbij iedereen aan de beurt kwam.

Bij de voorbereiding maak ik gebruik van diverse bronnen, maar het boek dat het meest in de richting van hoe ik het eigenlijk zou willen geven is het boek Finding Information in Science, Technology & Medicine door Jill Lambert en Peter A. Lambert. Europa Publications, 2003. Nergens in Amsterdam te krijgen, behalve in mijn boekenkast.

Eigenlijk vind ik deze Spoetnik-cursus de meest ideale onderwijsvorm. Je geeft ze gewoon een kist met gereedschap en ze zoeken het verder maar uit. Ik weet niet of dat de didactische achtergrondfilosofie ervan is, maar het lijkt er wel een beetje op. Misschien is het mogelijk om enige elementen te gebruiken, zo denk ik aan het opzetten van een Wiki met het programma en de opdrachten. Maar verder zou ik het nog niet weten.

Comments

Comment from Zygomorf
Time: March 28, 2008, 6:57 am

Je hebt me weer stof tot nadenken gegeven.


View Stats