brughagedis.nl

Deze blog gaat over mezelf en mijn bezigheden



Vogin cursus Wageningen

In november heb ik de VOGIN-cursus “Online opsporen van informatie” in Wageningen gevolgd, (VOGIN = Nederlandse Vereniging van Gebruikers van Interactieve Informatie.) Voor iedereen die zich afvraagt wat er verder nog in de bibliotheek te doen is naast het uitlenen van boeken, het bijvullen van papier in de printer, het verzorgen van ibl en dies meer, kan deze cursus een eye-opener zijn omdat overvloedig behandelt wordt wat er verder nog allemaal is. Om samen te vatten waar het momenteel volgens de docenten allemaal om draait, dat is Web 2.0 of Library 2.0. Dit is kort gezegd een manier waarop gebruikers persoonlijk kunnen omgaan met informatiesystemen en bijvoorbeeld door een blog of een forum reageren, waardoor ze zelf ook weer informatie toevoegen.

De cursus duurde vijf dagen verspreid over twee weken en werd gegeven in het prachtige Forum-gebouw van de WUR waarin ook de bibliotheek gehuisvest is. (Zie ook http://www.deborn.wur.nl/NL/beelden/beeldenforum/). Vanuit Amsterdam heb ik ‘s ochtends elke keer ongeveer anderhalf uur in de file gestaan, maar dat was zeker de moeite waard.

 

forum00004b.jpg

 

De cursus begon op een maandagochtend met een kennismaking en een algemene inleiding in het informatielandschap door Eric Sieverts. Het bleek dat vrijwel alle cursisten informatiespecialist waren, werkzaam bij een vrij grote diversiteit aan werkgevers, zoals een waterschap in Noord-Holland, Corus (Hoogovens) en diverse bibliotheken van HBO-instellingen en Universiteiten. Het leuke van de inleiding was dat er getracht werd uit te leggen hoe je moet zoeken aan de hand van een actueel overzicht van beschikbare systemen. Een grote verscheidenheid aan mij onbekende informatiebronnen passeerde de revue en werden in een kader gezet (Complet Planet (index van zoeksystemen), Gosh me enz.). Dat lijkt me echt iets wat we als voorbeeld kunnen nemen bij één van onze volgende cursussen voor studenten. Daarna kregen we opdrachten waarin we zelf de verschillende systemen konden vergelijken wat betreft mogelijkheden en resultaten. Dit was ook de opzet van de rest van de cursus, eerst een goede theoretische inleiding en vervolgens praktische opdrachten.

Tijdens de zeer goed verzorgde lunch in de kantine van het Forum gebouw was het mogelijk om nog wat meer kennis met elkaar te maken. Zo raakte ik in gesprek met de informatie-specialiste voor Biologie van de Universiteit Utrecht die aan de UvA gestudeerd had en onze bibliotheek goed kende.

’s Middags volgde een wat meer traditioneel verhaal door Jeroen Bosman (Universiteit Utrecht) over de keuzes die je als informatiespecialist in het zoekproces moet maken en de verantwoording die je daarbij tegenover je opdrachtgever aflegt voor wat betreft volledigheid en representativiteit van de resultaten.

Als toegift kregen we een de uitgeprinte versie van een boekje van Eric Sieverts over Informatie zoeken en vinden (online als PDF op website van de cursus, 38 pagina’s).

Op dinsdag ging het over het werken met gestructureerde zoeksystemen waarbij Dialogweb als voorbeeld werd gebruikt. Behalve de techniek van het zoeken legde Ger Spikman (afdelingshoofd van de Bibliotheek Wageningen UR) uit waarom het in sommige situaties toch voordelig kan zijn om een duur systeem als Dialogweb te nemen waarbij je voor elke handeling ook nog eens vrij veel geld moet betalen. Er zit namelijk heel veel content in. Als je op alle afzonderlijke bronnen een abonnement moet nemen voor de enkele keer dat je ze gebruikt dan ben je duurder uit. Wel is het zo dat je niet iedereen vrijelijk toegang kan geven, maar gecontroleerd bijvoorbeeld via de informatiespecialisten van de bibliotheek.Bij de opdrachten zat er een die ik kan gebruiken voor onze eigen cursussen waarbij alle gebruikte zoektermen op het bord werden geïnventariseerd en vergeleken voor wat betreft effectiviteit en aantal treffers. Het is leuk om te zien dat iedereen het net iets anders doet en andere resultaten krijgt. Het hangt er dus maar vanaf aan welke informatiespecialist je iets vraagt.

Als achtergrondmateriaal kregen we een hoofdstuk uit het boek “Online opsporen van informatie” van Eric Sieverts. Is ook te downloaden. (PDF 1,4 MB). Maar dat boek had ik nog van mijn GO-C cursus.

Op woensdag ging het vooral over nieuws en bedrijfsinformatie. Hierbij kwamen RSS en blogs aan de orde. O.a. heb ik geleerd hoe je je op een rss-feed abonneert en ze kunt bekijken in bijvoorbeeld Bloglines of iGoogle. Het is heel simpel, maar je moet het even weten. Ontdekking: Blinkx, een systeem om naar video’s te zoeken. Alles over de bibliotheek en Web 2.0 is vinden op bibliotheek20.ning.com. Met Copernic kun je emails doorsturen naar klanten in je organisatie, zoals aanwinstenlijsten.

De zoektechnieken voor LexisNexis werden gegeven door een echte trainer, Michiel van der Bruggen, compleet met presentjes als informatiemap, muismatje en ballpoint. Het bleek een veel complexer systeem dan ik dacht. Waar wij van gebruikmaken is een uitgeklede versie met alleen het nieuws uit de Nederlandse en een aantal buitenlandse kranten. Het echte systeem bevat bedrijfsinformatie van o.a. de Kamer van Koophandel. Het blijkt een lastig systeem waaraan je moet wennen. Het neemt zoektermen letterlijk en maakt een eigen interpretatie. Als je bijvoorbeeld informatie over dans in Amsterdam wilt hebben en de zoekterm ‘dans’ gebruikt, dan zoekt het systeem zowel op ‘dans’ als op ‘dan’. Een uitgang op –s wordt geïnterpreteerd als zijnde meervoud. Daardoor krijg je veel ruis. Je moet dus expliciet aangeven dat je zoekt op een meervoud (dans), ook al is dat in feite helemaal niet zo.

De week daarop waren er nog twee dagen cursus op maandag en dinsdag. ‘s Maandags ging over wetenschappelijke en vakinformatie; verwerken en delen van gevonden informatie; systeemkeuze. Gegeven door Wouter Gerritsma, informatiespecialist van de Bibliotheek Wageningen en net uitgeroepen tot informatiespecialist van het jaar 2007. Dit was erg leuk, omdat hij een zeer uitgebreid overzicht van alle mogelijkheden gaf, rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden. Het merendeel webgebaseerd en vrij toegankelijk.

Vernuftige manieren om beter met gewone zoekmachines te zoeken kwamen aan de orde, zo kun je bijvoorbeeld de plaats waar een zoekterm in de resultaten moet voorkomen al in het gewone zoekscherm van Google aangeven met allintitle: of allinurl: Dan heb je geavanceerd zoeken helemaal niet nodig en kun je gevonden resultaten heel snel inperken tot wat je wilt hebben. Dit was ook een algemene leidraad: zoek eerst heel ruim en perk vervolgens je resultaten zoveel mogelijk in tot wat je wilt hebben. Geheel overeenkomstig mijn persoonlijke smaak.

Om resultaten te presenteren of je gebruikers op de hoogte te houden kun je een Wiki of een blog beginnen (zijn eigen vrij bekende blog is: WoW! Wouter over het web. http://www.wowter.nl/blog/) of in Del.icio.us een openbare lijst met bookmarks over een onderwerp aanleggen.

Aan het eind van de middag vertelde Ger Spikman nog welke criteria aangelegd worden bij de

keuze en selectie van systemen door de bibliotheek Wageningen. Een feest van herkenning, overal blijkt men allerlei manieren te gebruiken om uit te rekenen wat een systeem kost en hoeveel ervan gebruik wordt gemaakt. De WUR heeft drie miljoen beschikbaar voor content. Zij bieden al enige tijd zowel Web of Science als Scopus aan. Hun voorlopige conclusie dat je het ene niet zonder het andere kunt aanbieden omdat de doelgroep teveel aan WOS gewend is.

Op de laatste cursusdag ging het ’s morgens over informatiemanagement. Enigszins een verhaal waarin met mooie presentaties iets wordt verteld wat je zelf ook wel kunt bedenken, maar dan door een absolute Guru op dit gebied met een indrukwekkende staat van dienst (Boyd Hendriks van Informatieland). Zo heeft hij o.a. een informatiekaart geïntroduceerd bij een ministerie. Nieuw was o.a. het afsluiten van service level agreements (net als ict doet) waarbij de bibliotheek garandeert informatie aan te leveren voor onderdelen van de organisatie en een omschrijving waaruit die bestaat. Tot de verbeelding sprekend waren voorbeelden van adviesbureau’s als Mackenzie waar de bibliotheek een centrale rol in de organisatie bekleed. Het is zelfs zo dat alle projectmanagers aan het begin van hun carrière verplicht een aantal jaren in de bibliotheek moeten werken. Als je goed bent mag je daar blijven, anders moet je op pad en ben je na drie jaar opgebrand. Alle informatie die tijdens de projecten wordt opgedaan wordt weer teruggeleid in de bibliotheek en dient als basis voor volgende projecten.

De dag werd afgesloten met een aantal verplichte zoekcases op Internet en na afloop ontvingen we een certificaat.

Al met al vond ik het een erg goede cursus waar ik veel ideeën heb opgedaan en die ik elke informatiespecialist in wording kan aanraden.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.


View Stats